Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В Україні хочуть суттєво збільшити штрафи для водіїв. Разом зі збільшенням штрафів виростуть і хабарі працівникам ДАІ, певні громадські активісти. У Державтоінспекції звинувачення відкидають.
За неуважність чи зухвальство на дорозі українських водіїв хочуть карати “гаманцем”. Законопроект, у якому пропонується посилити покарання для водіїв за порушення правил дорожнього руху, вже схвалив Кабмін. Планується, що штрафи за порушення правил користування пасками безпеки, їзду без мотошоломів, за ігнорування світлофора чи регулювальника, розмову по телефону за кермом і за водіння авто з несправними гальмами зростуть в рази. Зокрема, за відмову виконувати вимоги представників ДАІ водіям доведеться платити штраф від 680 до 1020 гривень. Зараз штрафи за це порушення складають не більше 187 гривень. Окрім цього міліції дозволять контролювати технічний огляд машини прямо на дорозі.
Не порушуйте – не будете платити!
Водіям слід вже готувати гаманці, оскільки зі збільшенням штрафів збільшаться і побори на дорогах, вважає головний редактор газети “Дорожній контроль” Олексій Кириєнко. За його словами, в Україні ці два фактори взаємозалежні і прямопропорційні. “Це розширення діяльності працівників ДАІ, аби можна було більше зупиняти водіїв і погрожувати штрафами”, – каже Кириєнко.
Однак в Державтоінспекції категорично відкидають звинувачення. Там не очікують збільшення корупційних проявів після підвищення штрафів. “Це абсурд. Ми проводимо заходи з виявлення таких фактів. Позиція керівництва МВС у цьому питанні принципова – по кожному факту проводиться службове розслідування і ми приймаємо принципове рішення, якщо наш співробітник винен”, – зазначив в інтерв’ю Deutsche Welle начальник прес-служби департаменту ДАІ МВС України Олександр Зубенко. Він уточнив, що основними заходами з виявлення корупції є особистий прийом громадян керівництвом ДАІ та наявність гарячої лінії, на яку водії можуть подзвонити та поскаржитися на інспекторів, які вимагають у них хабарі. Щоправда, Зубенко не зміг уточнити на прохання Deutsche Welle, як часто на таку гарячу лінію звертаються водії зі скаргами про побори на дорогах.
Водночас представник ДАІ наголошує що є простий рецепт для водіїв, аби з них не вимагали хабарі держінспектори . “Просто не порушуйте правила!” – каже Зубенко. Він переконаний, що підвищення штрафів виправдане, адже штраф – це “стримуючий фактор для водія”.
Бюджетна діра
Українські водії погоджуються, що деяким “гонщикам” потрібен запобіжник. Але вони не можуть збагнути, до чого тут, наприклад, нововведення з контролю технічного стану автомобіля посеред автошляху за бажанням інспектора ДАІ. Експерти вбачають в цьому намагання “додатково заробити на водіях”. “Технічний огляд машини повинен проводитися на стаціонарних станціях спеціалістами, а не на дорозі співробітником ДАІ. А так це один з напрямків поповнення казни”, – впевнений головний редактор газети “Дорожній контроль”.
Оглядачі пояснюють введення нових штрафів за порушення правил тим, що у цьогорічному бюджеті, на їхню думку, вичерпалися ресурси на утримання міліції. Мовляв, працівникам Державтоінспекції пропонують заробляти гроші на своє відомство самостійно – за допомогою штрафів. “Їм потрібні гроші. Якщо зараз за те, щоб не фіксувалося порушення водії платять інспекторам 100 гривень, то тоді будуть вимагати всі 250 гривень”, – припустив у розмові з DW керівник громадського руху “Закон один для всіх” В’ячеслав Поездник. Тож корупція на автошляхах посилиться, вважають опитані DW оглядачі.
Не в тому напрямку
В’ячеслав Поездник вказує на те, що автоінспекторам краще було б подбати не про підвищення штрафів, а про дорожню інфраструктуру. “До чого тут штрафи? Треба робити все, аби водій не порушував правила – поставити забори, повісити світлофори, зробити розбірливу розмітку і таким чином забезпечити безпеку на дорозі”, – прокоментував Поездник Deutsche Welle. За його словами, всі звернення їхньої громадської ініціативи з цього приводу ДАІ ігнорує. “Їм не вигідно привести все до ладу. Їм не буде на чому заробляти і за що брати хабарі. Легше підняти штрафи”, – вважає Поездник.
Лілія Гришко